VASA Bryggeri presenterar ny design på klassiska svenska läskedrycker

Vi på VASA Bryggeri är glada att tillkännage att vi har omdesignat etiketterna för våra klassiska svenska läskedrycker. Med rötter djupt förankrade i Sveriges dryckeskultur har vi under årtionden varit stolta producenter av smaker från förr. Nu tar vi ett stort steg in i framtiden med ett nytt utseende på våra produkter som möter moderna konsumenters estetiska preferenser, samtidigt som vi värnar om igenkänningen och historien genom att bevara produktnamnen, de traditionella smakerna och de färgkombinationer som associeras med dryckerna.

“Denna rebranding representerar vår strävan efter att både bevara och förnya så vi kan bidra till att hålla Sveriges rika dryckeshistoria levande och relevant för nya generationer. Vår passion för kvalitetsdrycker och vårt engagemang för traditioner förblir oförändrat – vi förnyar bara utsidan, medan insidan består av samma smak och kvalitet som alltid.” säger Filip Näsholm, VD för VASA Bryggeri.

Igenkänning mellan dryckerna
För att skapa igenkänning mellan våra drycker har vi valt att införa ett universellt designelement gemensamt för hela sortimentet i form av en diagonal linje som separerar två färgnyanser på etiketterna. Detta designelement förenar våra produkter samtidigt som namn, färger och illustrationer skiljer dem åt för att bevara deras unika karaktär.

Indelning i kategorier
De nydesignade etiketterna bidrar till en grafisk kategoriindelning av vår läskedrycker där igenkänningen inom en kategori är större än igenkänningen mellan kategorierna.
– Flaggskepp: Portello, Guldus, Vira Blåtira, R10 och Loranga
– Gammaldags Klassiker: Sockerdricka, Fruktsoda, Bordsdricka och Hallonsoda
– Sommarspecial: Haiwa, Coco-Bahia, Cherry och Fizzy
– Jul och påsk-säsong: Julmust, Julmust Special och Påskmust

Tillgänglighet – satsar på ökad distribution i södra Sverige
De omdesignade produkterna rullas successivt ut i butiker runtom i landet under september månad. I slutet av oktober beräknas samtliga drycker i handeln ha den uppdaterade designen. I Norrland finns våra drycker i de flesta butiker inom dagligvaruhandeln medan vi i Svealand och Götaland har mer begränsad täckning. För att öka disitrbutionen i södra Sverige har vi påbörjat en satsning på marknadsföring och försäljning som vi förväntar oss kommer bidra till en markant försäljningsökning under det kommande året.


Större distribution kräver effektivare produktion
För att effektivisera produktionen så vi klarar av att möta efterfrågan när distributionen expanderar har vi investerat i förbättringar av produktionsanläggningen och valt att eliminera ett antal artiklar från sortimentet. Dryckerna Syd Black/Orange, Festbrus, XL Cola och Vatt’n utgår därmed ur sortimentet. Dryckerna Haiwa, Coco-Bahia, Cherry och Fizzy utgår från året runt-sortimentet och kommer istället säljas som säsongskategori, juni-augusti varje år.

För mer information, vänligen kontakta oss:
060-171100

info@vasabryggeri.se
www.vasabryggeri.se

Om VASA Bryggeri

VASA Bryggeri är ett Norrländskt företag med en lång tradition av att tillverka klassiska läskedrycker. Vi är stolta över att erbjuda tidlösa smaker som har varit en del av den svenska dryckeskulturen i generationer. Vårt uppdrag är att bevara traditionen genom att erbjuda högkvalitativa drycker med unika smakupplevelser från förr. Gamla beprövade recept, nogrrant utvalda råvaror och ett av världens finaste vatten borgar för goda smakupplevelser.